Khamis, 2 Jun 2011

Cinta dalam doa hanya kepada Mu..

Macam mana dengan hafalan awak?... Satu pertanyaan yang sangat meyentuh hati dan perasaan.. Ya Allah, ternyata, diri ini lupa dengan kewajiban diri.. MasyaAllah.. Terlalu lalai dengan duniawi sehingga terlupa amanah yang perlu di jaga sehingga ke akhir nanti... Terima kasih ukhty dah  menggingatkan.. walaupun mungkin itu hanya satu soalan yang simple tapi sangat bermakna dan bererti pada diri ini..

Teringat sabda dan firman Allah...

Rasul SAW bersabda : "Sesungguhnya orang yang di dalam rongga mulut dirinya kosong dari Al-Qur'an sama seperti rumah yang hancur lebur" ( HR At-Tirmidzi dari Abdullah bin Abbas ) Hassan Shahih

Allah berfirman:  Dan Al-Qur'an itu adalah kitab yang kami turunkan, yang diberkati, maka ikutikah dia dan bertakwalah agar kamu di beri rahmat" ( Al-An'am: 155)

Orang yang hanya menghafal AQ namun tidak mengamalkannya bererti merupakan orang yang belum memahami hakikat dan betapa pentingnya kitab yang mulia.. AQ..
AstagfiruAllah.. Semoga diri ini terlindungi dari semua itu..

Sufyan bin Uyainah berkata: " Orang yang paling bodoh adalah orang yang tidak melakukan apa yang telah ia ketahui. Orang yang paling pintar adalah orang yang mengamalkan apa yang telah ia ketahui. Sedangkan orang yang paing baik adalah orang yang paling khusyuk kerana Allah".




 Alhamdulillahi rabbil a'lamin, Allahuma solli a'la muhammad wa'alaa aalihi wa ashaabihi ajmaiin.
 Ya Allah, kami beriman kepada Mu, kewujudanMu dan kebesaranMu, Engkaulah Maha Agung dan Maha segala-galanya. Bimbinglah kami Ya Allah.. agar hati-hati kami sentiasa menggingat Mu.. 
Peliharalah hati-hati kami ini Ya Allah.. agar tidak terjerumus ke lembah maksiat dan dosa.. Peliharalah kami daripada segala yag tidak kami kehendaki. Peliharalah kami dari segala yang keji, peliharalah kami dari segala penyakit dan iri hati, dan peliharalah kami dari hasad dan dengki.
 Ya Allah, Yang Maha Selamat, berilah keselamatan kepada kami dan ahli keluarga kami peliharalah kami semua daripada segala macam kejahatan dan keburukan. Selamatkanlah kami dari kebesaran namaMu .
Ya Allah.. jangan Engkau paksa kami melakukan sesuatu yang kami tidak mampu melakukannya, jangan Engkau paksakan kepada kami ujian yang terlalu berat untuk kami. 
Ya Razzaq, wahai tuhan yang Maha Pemberi Rezzeki, berikanlah kepada kami rezeki-Mu yang banyak. Cukupkanlah keperluan kami, cukupkanlah keperluan anak-anak kami, cukupkanlah keperluan ahli keluarga kami, janganlah sampai kami terpaksa meminta-minta akibat daripada kekurangan rezeki. Ya Allah, Ya Fattah, Wahai Tuhan yang Maha Pembuka, bukakanlah untuk kami, kejayaan dalam apa jua usaha kami, bukakanlah pintu kefahaman kami, bukakanlah segala kesusahan dan kesulitan kami..
Engkaulah yang Maha Mengetahui segala sesuatu yang tidak kami ketahui. Yang Maha Mendengar, dengarlah doa dan rintihan kami, serta dengarlah doa dan permintaan kami, jangan Engkau palingkan dirimu daripada kami, lantaran daripada kederhakaan kami. Ampunilah dosa-dosa kami Ya Allah.
Ya Mujib, wahai Tuhan yang Maha Memperkenankan doa, perkenankanlah segala permintaan kami, jangan Engkau biarkan tangan-tanagn yang menadah ini dalam keadaan kosong dan sia-sia, kasihanilah kami, cukupkanlah segala keperluan kami, jauhkanlah kami daripada keterpaksaan meminta dan mengemis, hanya kepada Mulah tempat kami meminta.. Luaskanlah kurniaan dan rahmatmu kepada kami.
Wa solallaahu a'laa nabiyyikal karim wa a'laa aalihi wasohbihi ajmain, wal hamdulillahi rabbil a'lamin.



Tiada ulasan:

Catat Ulasan